Sömnad till baby

I början av året var jag gravid och han föddes i slutet av mars. Blev en hel del pysslande till bebisen. Som ni kan se så gillar jag att sy.

Sömnad - en hobby för alla

Om man inte sytt sedan syslöjden tycker jag att det enklaste är att börja med att köpa färdiga mönster, antingen via nätet eller tidning. Ottobres mönstertidningar är bra både för nybörjare och mer vana sytokar, där kalkerar man färdiga mönster och klipper ut delarna, sen syr man efter beskrivningen. Är man osäker så kan man prova något enkelt, som en mössa eller t-shirt. Det allra mesta går att sy med en vanlig hushållsmaskin. Jackan här nedanför är sydd efter ett mönster i Ottobre. Tossorna hittade jag mönster på från nätet.


Grått är snyggt, den broderade stjärnan på axeln ger det lilla extra.
Jacka och tossor i stlk 62

Babynesten är populära nu men de kostar en slant att köpa. Visst kostar materialet när man vill sy ett neste men man kommer undan betydligt billigare. Dessutom kan man själv välja precis hur man vill ha det. Det finns många mönster på nätet.

Blåvitt babyneste med broderad stjärna.
Babyneste

Tänk, detta tyg fast i en annan färgställning fanns redan när jag föddes. Själv tycker jag att molntygerna är så fina i sin enkelhet.

Blå molntyg, klassiskt och snyggt.
Sparkdräkt stlk 56

Då jag blev sjukskriven under graviditeten hade jag en hel del tid till att sy. När lillen kom så var hela hans garderob hemmasydd.

Små kläder för nyfött barn.
Babykläder 50-56

alt=""
Mer babykläder 50-56


Kommentarer